В Україні з’явиться державний авіаперевізник – Ukrainian national airlines (UNA) – Українські національні авіалінії.
Презентація відбувалась під час форуму “Велике будівництво: авіа та туризм”. У ній взяли участь найвищі посадові особи держави.
“Я завжди говорив про те, що дуже потрібні проєкти, які зшивають Україну. Сьогодні ми повертаємо світу ідею про європейський літак. Тепер це спільна наша вже “Мрія”, українська “Мрія” і спільна “Мрія” з нашими колегами з Європи.” – заявив Володимир Зеленський.
Міністерство інфраструктури України та концерн Airbus підписали меморандум про наміри співпраці щодо створення національного авіаперевізника України. З боку МІУ документ підписав профільний міністр Олександр Кубраков, з боку Airbus – віце-президент Airbus у Центральній та Північній Європі та Центральній Азії Кімон Сотіропулос.
Які функції нової авіакомпанії?
Згідно з презентацією міністра Кубракова, завданнями державного авіаперевізника будуть розвиток ринку внутрішніх перевезень, евакуація громадян, забезпечення польотів на критично важливих маршрутах.
За словами Кубракова, авіакомпанія стане прибутковою протягом 5 років. “Ринок зростатиме, він відновлюється. Я впевнений, що на нашому ринку всім вистачить місця. Ми не намагатимемося максимально жорстко конкурувати з приватними авіакомпаніями”, – прокоментував міністр інфраструктури підписання меморандуму.
“Ми вже маємо підтвердження економічної доцільності створення такої авіакомпанії від наших французьких консультантів, вже розроблено відповідний бізнес-план”, – додав він.
На чому літатимуть?
Відповідно до тексту меморандуму, який має у розпорядженні Інтерфакс-Україна, зокрема, розглядається можливість лізингу/купівлі літаків Airbus: шести малих вузькофюзеляжних літаків (типу А220); 12 середніх вузькофюзеляжних літаків (типу А320/А321); чотирьох широкофюзеляжних літаків (типу А330/350).
Скільки це все коштуватиме?
На створення національного авіаперевізника у 2021 році передбачено бюджетне фінансування на рівні 0,5 млрд. грн. Потреба на 2022 рік – ще 2,5 млрд грн.
На даний момент спільно з французькою консалтинговою компанією Aerogestion все ще продовжується процес визначення оптимальних шляхів запуску авіакомпанії. Також завершено пре-ТЕО проекту з позитивним висновком, розроблено бізнес-план.
Щось мені це нагадує?!
Президент вважає назву доволі символічною для українських авіаліній.
“Це дуже символічно: ЮНА – як наша країна”, – додав Зеленський.
Проте варто зазначити, що ця назва в англійському варіанті лише трохи відрізнятиметься від Ukraine International Airlines – МАУ, яка сьогодні святкує 29-ту річницю створення.
Як давно все почалося?
У квітні 2020 року президент України Володимир Зеленський заявив, що виступає за створення державної авіакомпанії та держава готова профінансувати цей проєкт.
“Я не розумію, чому на внутрішніх рейсах не літають наші літаки. Де наші “АНи”? Ми з ними домовилися. Зараз ми розробляємо програму, і ми це зробимо. Перше, ми маємо зробити державну сучасну авіакомпанію. Це моя мрія. На рівні Turkish Airlines чи Сінгапурських авіаліній, на високому рівні”, – сказав президент України.
У вересні 2020 року Верховна Рада зареєструвала законопроєкт, який пропонує профінансувати створення державної авіакомпанії за рахунок взаємозаліків між Укрнафтою, НАК Нафтогаз України та держбюджетом.
Що ще було на форумі?
У Міністерстві інфраструктури України думають над зниженням ставки ПДВ для внутрішніх авіарейсів, повідомив міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
“На пропозицію нашого авіаційного комітету йде обробка зниження ставки ПДВ для внутрішніх рейсів”, – зазначив він.
Зараз ставка становить 20%. Компромісним варіантом є встановлення ставки ПДВ на рівні 7%.
Це би допомогло вивести внутрішні перевезення на прибутковий рівень (зараз усі вони – збиткові), а також знизити вартість авіаквитків.
«Про стимулювання авіагалузі дві речі потрібно проговорювати: це створення спеціального фонду з розвитку авіа та залізничної інфраструктури, який ми плануємо зробити у бюджеті на 2022 рік. Це спеціальний фонд, який буде працювати для вирішення цих завдань. Друге – це впровадження в Україні Public Service Obligation. Це для тих критично важливих маршрутів для держави, для певних верств населення. Ми розуміємо, що цією допомогою скористаються люди і авіаперевізники вже вмотивовані. Тобто інтерес ми бачимо великий і ми чекаємо цікавих пропозицій від ринку», – додав Кубраков.
Також він вказав, що в Україні показники на внутрішніх авіаперевезеннях на 15-20% вищі, ніж у доковідному 2019 році.