З 5 квітня українські та польські залізничники спільно проводять тестово-випробувальну поїздку маршрутом Люблін – Рава-Руська євроколією 1435 мм, повідомила пресслужба Мінінфраструктури.
Головне:
- поїзд між Варшавою та Рава-Руською з пересадкою на Львів запустять за кілька місяців.
- для пасажирів польського напрямку Рава-Руська (Львівська область) стане пунктом зручної пересадки між поїздом на євроколії та поїздом «Укрзалізниці» на українській колії, який у свою чергу довезе пасажирів до Львова.
- запуск сполучення між Варшавою, Любліном, Рава-Руською та Львовом дасть змогу задовольнити величезний попит українців, а також розвантажити автомобільні пункти пропуску», – зазначив віцепремʼєр – міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
Україна почне поетапно переходити на європейську колію й інтегрувати українську залізницю з ЄС, заявляв у березні прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Навіщо це потрібно? Різниця між коліями у 8,5 см гальмує швидкість, з якою українські товари можуть експортувати за кордон.
До війни понад 70% вантажів вивозили з України через морські порти. Зараз майже всі порти припинили роботу. Через залізницю йшли крихти – всього 11%. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт – зерно та метали. Їх намагаються вивезти автотранспортом, залізницею або через працюючі дунайські порти. Через попит на останніх уже навіть утворився декількатижневий затор на 100 суден.
Схожа проблема на залізниці. Одинадцять залізничних прикордонних пунктів на кордонах із Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією та Молдовою не витримують навантаження. В середньому 18 діб стоїть у заторах вантаж на західних прикордонних переходах. Будівництво в Україні євроколії дасть можливість скоротити кількість додаткових технічних зупинок і прискорити рух.
Євроколія дасть можливість залучити додатково близько 37 000 контейнерів. За січень–вересень 2021 року УЗ перевезла 334 000 контейнерів. За розрахунками Шемаєва, проєкт окуповується за 10–15 років.
Пасажирський проєкт
Першочергово проєкт планували для покращення пасажирського сполучення з ЄС, але повномасштабна війна внесла корективи. Він включить Львів до системи пасажирських залізничних перевезень Польщі та інших країн Східної Європи, каже заступник міністра фінансів Олександр Кава. Українцям стане зручніше добиратися до польських міст.
Зараз, щоб потрапити залізницею до Варшави, треба пересідати в Перемишлі, що збільшує тривалість поїздки на дві-три години. Шемаєв з «Укрзалізниці» оцінює річний додатковий пасажиропотік до Польщі, згенерований новою лінією, в 365 000 людей. Більшість формуватимуть українці, які їздитимуть до Польщі на роботу, навчання, у справах бізнесу.
По суті, нову євроколію можна буде порівняти за ефективністю з лінією LHS. Це залізнична гілка з українською широкою колією, яка починається в Україні та закінчується в місті Славкув у Польщі, розповідає він. До війни цим маршрутом щодня курсували до 12 пар поїздів.
Навіщо взагалі євроколія? У чому різниця?
У країнах ЄС ширина між залізничними коліями складає 1435 мм, а в Україні – 1520 мм. Щоб доставити вантаж залізницею до пункту призначення з України, наприклад, до Німеччини, треба в логістичному центрі поблизу кордону перевалити вантаж із вагона, призначеного для українських колій, до вагона, який курсує європейськими коліями. Другий варіант – переставити вагони на вагонні візки, призначені для українських чи європейських колій.
Що було раніше?
Відновлений залізничний пункт пропуску у Рава-Руській не обслуговував пасажирів понад 20 років. «Укрзалізниця» відновила ділянку євроколії довжиною 8,4 км та відреставрувала вокзал на станції Рава-Руська.
Після тестової поїздки польській стороні знадобиться декілька місяців для розгортання повноцінного митно-прикордонного контролю та завершення формальностей, після чого буде оголошено дату старту регулярного сполучення, зазначається в повідомленні Мінінфраструктури.
У країнах ЄС ширина між залізничними коліями складає 1435 мм, а в Україні – 1520 мм. Щоб доставити вантаж залізницею до пункту призначення з України, наприклад, до Німеччини, треба в логістичному центрі поблизу кордону перевалити вантаж із вагона, призначеного для українських колій, до вагона, який курсує європейськими коліями. Другий варіант – переставити вагони на вагонні візки, призначені для українських чи європейських колій.
У матеріалі використано інфарцію зі статті видання Forbes Україна.