Орієнтовна вартість робіт складає 1,8 млрд гривень. Загальна ділянка протяжністю від кордону до Львова – близько 80 км.
Від залізничної станції у Мостиськах, яка веде до кордону з Польщею, до Львова прокладуть євроколію. Це зроблять за підтримки урядового агенства США USAID.
Для чого Україні вужча колія?
Наразі найпоширенішою шириною колій є 1435 мм – вона складає 55% від довжини усіх колій у світі. Її називають європейською або міжнародною.
В Україні таке залізничне полотно використовують на деяких ділянках Закарпатської та Львівської областей, а також на прикордонних станціях Ягодин, Рава-Руська, Мостиська-2 і Вадул-Сирет, проте більшість колій мають ширину 1520 мм.
Через різницю у ширині колій на більшості прикордонних пунктів використовують устаткування для заміни коліс – такий процес триває аж 2-3 години. На пропускному пункті Мостиська-2 з 2003 року працювала система автоматичного розширення-звуження коліс SUW-2000, що скорочувала перетин кордону до 30 хв, проте згодом вона вийшла з ладу.
Приведення українських колій до міжнародних стандартів полегшить перетин кордону та значно скоротить його час – це позитивно вплине як на пасажирські, так і на вантажні перевезення. Так, після будівництва євроколії з Мостиської до Львова подорожі до Польщі стануть значно зручнішими.
Яка протяжність наявної колії та скільки збудують нової
Зараз загальна протяжність колії від кордону до Львова становить 80 кілометрів, з них 12 км – це суміщена колія (коли паралельно йде і вузька, і широка). Це колія 1520 мм. В майбутньому, коли буде євроколія, то навявна обслуговуватиме повільніший транспорт (місцеві та регіональні пасажирські потяги, великовагові вантажі).
Водночас планують збудувати євроколію 1435 мм, яка буде призначена для швидкісних перевезень (міжнародні пасажирські потяги, Інтерсіті, перевезення вантажів в контейнерах/на платформах).
Євроколію 1435 мм пропонують розбудовувати у три етапи:
- ділянка від Кракова та Катовіце через Мостиська до Львова; ділянка через Чернівці до кордону з Румунією;
- сполучення Львова та Києва; відрізок від польського Дорогуська до Києва; сполучення Львова з Чопом;
- продовження колії від Києва до Харкова та Дніпра; відрізок від Рави-Руської до Львова; відрізок від Львова через Івано-Франківськ і Чернівці до Румунії; відрізок від Одеси до Кишинева.
Вартість проєкту
За словами Степана Рудницького, наразі про вартість говорити рано, проте за першими підрахунками проєкт вартуватиме близько 1,8 млрд гривень.
«Це є досить дороговартісний інфраструктурний проєкт. Очевидно, що в державному чи місцевому бюджетах таких коштів немає. Тому значну частину на проєктні та на будівельні роботи фінансуватиме донор USAID».
Попри це, каже він, в деяких випадках місцевий чи обласний бюджет все ж можуть залучати.
«Область долучатиметься, перш за все, координацією, для того, щоб пішли процеси в розробці проєктної документації, бо це має бути погоджено на рівні програм, концепцій. Крім того, при потребі, може бути передбачення фінансового ресурсу на розробку проєктно-кошторисної документації. Так у нас це вже було з проєктом «Рава-Руська держкордон», де залучали і обласний, і місцевий бюджети».
Також він додав, що усі роботи можуть розділити на декілька проєктів, що продовжить загальну тривалість виконання робіт.
«Щодо часу зараз важко говорити, це буде залежати, чи є кошти на весь проєкт, чи лише на певні ділянки. Проєкт комплексний і має багато деталей. Тому в залежності від того, чи це передбачать в одному проєкті, чи це буде, наприклад, чотири різні проєкти, це може тривати від року і до двох. Але наразі не зовсім коректно говорити про час», – додав він.
Раніше міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександр Кубраков зазначив, що модернізація та заміна колії є однією з важливих задач для збільшення експертної спроможності, проте ця колія використовуватиметься не тільки для вантажних, але й для пасажирських перевезень у напрямку країн ЄС.
В подальшому проєкт включатиме сполучення євроколії з Ужгородом, Ковелем, Чернівцями, а згодом – з Києвом та сходом України.